CIRI-CIRI ERA PASCA MERDEKA
HALA TUJU PENDIDIKAN ERA PASCA
MERDEKA
RAJAH 2 : HALA TUJU PENDIDIKAN
ERA PASCA MERDEKA
Hala
Tuju Pendidikan Era Pasca Merdeka
a) Pendidikan era pasca
Merdeka lebih menumpukan usaha untuk mewujudkan satu sistem pendidikan
kebangsaan.
b) Pelaksanaan pendidikan
negara berasaskan kepada Penyata Razak 1956.
c) Jawatankuasa Rahman Talib
telah dibentuk bersempena nama pengerusinya Abdul Rahman Talib yang pada ketika
itu beliau merupakan Menteri Pelajaran.
1. Laporan Rahman Talib 1960
a) Menjadi titik permulaan ke arah pelaksanaan bahasa Malaysia sebagai bahasa pengantar utama dan proses penukaran bahasa pengantar.
b) Mewujudkan sistem pendidikan persekolahan yang sama walaupun berlainan bahasa di peringkat sekolah rendah dan sekolah menengah.
c) Reformasi struktur.
1.1. Intipati Laporan Rahman Talib
a) Pelajaran di sekolah rendah
adalah percuma.
b) Sekolah rendah menjadi sekolah kebangsaan dan jenis kebangsaan.
c) Sekolah pelajaran lanjutan merupakan persekolahan hingga umur
15 tahun.
d) Murid naik darjah secara automatik.
e) Pelajaran agama Islam bagi murid-murid hendaklah
sekurang-kurangnya 15 orang.
f) Pendidikan akhlak dititikberatkan.
2. Akta Pendidikan 1961
Bermatlamat untuk menubuhkan satu sistem
pendidikan kebangsaan yang boleh memenuhi keperluan negara dan menggalakkan
pembangunan, ekonomi, sosiobudaya dan politik.
Diasaskan daripada Laporan Razak dan Laporan Rahman Talib yang menggariskan sistem persekolahan seragam.
2.1. Matlamat Akta Pendidikan
1961
a) Memupuk kesedaran dan perpaduan
kebangsaan.
b) Mengubahsuai rancangan pelajaran dan latihan pelajaran.
c) Memperbaiki mutu pelajaran.
3. Laporan Hussein Onn 1971
Laporan Hussein Onn dipengerusikan oleh Tun Hussein Onn yang merupakan Menteri Pelajaran pada ketika itu.
Tujuan Laporan Hussein Onn 1971 ditubuhkan:
a) Mengkaji semula Dasar Pendidikan Negara pada ketika itu.
b) Bertujuan untuk
menyediakan pendidikan dasar bagi semua kanak-kanak dalam lingkungan umur
bersekolahan.
c) Sekolah-sekolah
aliran Melayu, Cina, India dan Inggeris.
d) Sekolah Kerajaan dan sekolah bantuan kerajaan masih menggunakan dua bahasa iaitu Bahasa Melayu dan Bahasa Inggeris.
e) Sistem pendidikan kebangsaan direka bentuk untuk memenuhi keperluan negara dan mempertingkatkan pembangunan budaya, sosial, ekonomi dan politik.
f)
Bahasa Melayu telah mula menggantikan bahasa Inggeris secara berperingkat
- peringkat sebagai bahasa di sekolah aliran Inggeris.
g) Kedudukan bahasa
Inggeris sebagai bahasa kedua turut dipelihara sebagai bahasa antarabangsa bagi
meningkatkan pembangunan negara.
h) Bahasa Inggeris
diwajibkan di semua sekolah kerana kepentingannya.
4. Laporan Jawatankuasa Kabinet
1979
Dipengerusikan oleh Dr Mahathir Mohamad yang merupakan Menteri Pendidikan pada ketika itu.
a) Mengkaji pelaksanaan Dasar Pelajaran Kebangsaan,
matlamat dan kesan sistem pelajaran termasuk kurikulum.
b) Pembentukan
masyarakat yang bersatupadu, berdisiplin dan terlatih.
c) Sistem
persekolahan dan kurikulum secara berperingkat demi peringkat.
5. Rang Undang-Undang Pendidikan
1995
a) Dasar
Pendidikan.
b) Kurikulum: KBSR
& KBSM.
c) Pendidikan
bertaraf dunia.
d) Falsafah
Pendidikan Kebangsaan diwartakan menggantikan Falsafah Pendidikan Negara.
6. Akta Pendidikan 1996
Memantapkan sistem pendidikan kebangsaan untuk
generasi yang akan datang sejajar dengan kehendak dan cita-cita negara untuk
menjadikan Malaysia sebagai pusat kecemerlangan pendidikan yang bermutu tinggi
dan bertaraf dunia.
6.1. Intipati Akta Pendidikan
1996
a) Falsafah Pendidikan Kebangsaan dijadikan
landasan dalam penggubalan Akta Pendidikan 1996.
b) Sistem Pendidikan Kebangsaan dimantapkan dengan meliputi semua
peringkat persekolahan.
c) Bahasa
Kebangsaan diperkukuhkan kedudukannya.
d) Kurikulum kebangsaan untuk semua jenis dan kategori sekolah selaras dengan
kehendak negara.
e) Peperiksaan yang seragam kepada semua murid.
f) Pendidikan Islam
akan diperluaskan.
g) Pendidikan prasekolah akan diperluaskan dengan menggunakan Garis Panduan
Kurikulum Prasekolah.
h) Pendidikan
Teknik dipertingkatkan.
i) Pendidikan guru
diperkukuhkan.
j) Pendidikan
swasta diperkembangkan dengan lebih sistematik.
k) Pendidikan khas
lebih diberi perhatian.
l) Status quo
sekolah rendah jenis kebangsaan dikekalkan.
m) Bahasa suku kaum
diperuntukkan pengajarannya sekiranya boleh diterima.
Rang Undang-Undang adalah cadangan pembentukan atau penggubalan undang-undang baru yang dibentuk melalui perundangan yang masih belum diluluskan dan diberikan perkenan diraja. Selepas rang undang-undang diluluskan barulah ia menjadi Akta.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan