PENERANGAN :
LAPORAN CHEESEMAN (1946)
- Dikeluarkan oleh Harold Cheeseman.
- Objektif untuk membina semula sistem pendidikan demi menjamin setiap jenis sistem persekolahan dapat dikembangkan.
- Rancangan ini gagal kerana hanya fokus kepada pendidikan peringkat rendah dan tidak membawa ke arah perpaduan kaum.
LAPORAN BARNES (1951)
- Dikeluarkan oleh L.J Barnes.
Tujuan : Saranan ke arah identiti Melayu. Memberi keutamaan kepada bahasa Melayu di samping bahasa Inggeris.
- Satu jenis sekolah rendah yang dibuka untuk semua bangsa ditubuhkan.
- Pendidikan percuma 6 tahun dengan bahasa pengantara Melayu / Inggeris.
- Tidak mengiktiraf sekolah vernakular.
- Bahasa asing diajar sebagai satu matapelajaran.
LAPORAN FENN-WU (1951)
- Dikeluarkan oleh Dr William P. Fenn dan Dr Wu Teh-yao.
- Membuat satu tinjauan awal ke atas semua bidang pendidikan Cina kerana masyarakat Cina menolak intipati Laporan Barnes.
- Menubuhkan satu sekolah kebangsaan bercirikan semua kaum.
- Sistem persekolahan majmuk dikekalkan.
- Pengiktirafan bahasa Cina selain bahasa Melayu dan Inggeris.
LAPORAN JAWATAN-KUASA KHAS (1951)
- Menyokong kebanyakan perakuan yang terdapat dalam Laporan Barnes.
- Penubuhan sekolah kebangsaan menggantikan sistem persekolahan majmuk sedia ada.
- Memperakukan penyediaan kemudahan untuk mengajar bahasa Cina dan Tamil di Sekolah kebangsaan yang dipohon menerusi ibu bapa.
ORDINAN PELAJARAN (1952)
- Matlamat dasar pelajaran kebangsaan Persekutuan ialah untuk mencapai satu pendidikan yang sihat bagi semua kanak-kanak di Persekutuan dengan menggunakan bahasa rasmi Persekutuan yang menyatukan semua bangsa di dalam sekolah jenis kebangsaan yang berorientasikan Tanah Melayu.
- Pendidikan percuma 6 tahun.
- Bermula darjah satu, Bahasa Inggeris diajar di sekolah berbahasa pengantar Melayu.
- Bermula tahun ketiga persekolahan, Bahasa Melayu diajar di sekolah berbahasa pengantar Inggeris.
PENYATA RAZAK (1956)
- Dikeluarkan oleh Tun Hj Abdul Razak b Dato Hussein
- mempunyai 17 cadangan bermatlamat membentuk satu sistem pendidikan kebangsaan.
- Pendidikan untuk membentuk perpaduan.
- Semua sekolah mempunyai sukatan dan peperiksaan yang sama.
- Bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar dan bahasa kebangsaan.
- Bahasa Melayu dan Inggeris diwajibkan di semua sekolah.
- Sekolah rendah ditukar menjadi sekolah kebangsaan.
- Bahasa pengantar kekal di sekolah Cina, India dan Inggeris.
- Guru-guru sekolah rendah dan menengah adalah berkelayakan.’
- Sistem pendidikan sekolah menengah terbahagi kepada tiga iaitu: Sekolah Menengah Rendah (SMR), Sekolah menengah Atas (SMA) dan Pra Universiti.
- Semua guru diletakkan di bawah satu perkhidmatan professional.
- Jemaah Nazir Persekutuan ditubuhkan.
ORDINAN PELAJARAN (1957)
Pembahagian sekolah rendah kepada 2 jenis:
i) Sekolah rendah standard : bahasa pengantar ialah bahasa kebangsaan, manakala bahsa Inggeris sebagai matapelajaran dan bahasa Cina dan tamil akan diberi jika 15 orang ibu bapa kanak-kanak meminta.
ii) Sekolah rendah jenis standard : bahasa pengantar ialah Cina, Tamil atau Inggeris dan bahasa kebangsaan ialah bahasa inggeris jika bukan bahasa pengantar adalah mata pelajaran yang wajib diajar.
- Pembentukan satu sistem pelajaran kebangsaan yang diterima pakai oleh rakyat keseluruhannya.
- Bertujuan menjadikan bahasa Melayu sebagai bahasa Kebangsaan serta mengekal dan mempertahankan pertumbuhan bahasa-bahasa dan kebudayaan rakyat selain daripada orang Melayu yang tinggal di sini.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan