Ciri-Ciri Pendidikan Masyarakat Melayu Tradisional
Tujuan | ➤ Untuk meneruskan kelangsungan hidup dan penerus warisan. |
Keluarga | ➤ Anak lelaki dididik untuk menjadi ketua keluarga. ➤ Anak perempuan dididik untuk menjadi suri rumah. ➤ Mereka diajar oleh ibubapa untuk memburu, bertani, bertukang, menangkap ikan. ➤ Seni mempertahankan diri. ➤ Kesantunan budi bahasa. |
Agama | ➤ Mementingkan Fardu Ain & Fardu Kifayah yang bersumberkan Al-Quran, As-sunah & kitab-kitab yang dibawa dari negara Arab & Mesir. ➤ Pengajarnya terdiri daripada para saudagar, pedagang & pendakwah Islam dari Timur Tengah. |
Status Kuo | ➤ Pengekalan status kuo berdasarkan hierarki masyarakat (Sistem Feudal). ➤ Raja atau Sultan berkuasa dan menduduki tempat tertinggi. ➤ Herarki masyarakat Melayu tradisional dipengaruhi oleh beberapa faktor iaitu keturunan, hubungan kekeluargaan, pangkat dan kedudukan yang disandang, tugas dan sebagainya. |
Institusi pendidikan | ➤ Rumah ➤ Istana ➤ Madrasah ➤ Sekolah pondok |
Hala Tuju Pendidikan Era Masyarakat Melayu Tradisional
Adat, Adab & Warisan |
Ibubapa/ahli keluarga/masyarakat memainkan peranan dalam membentuk :
|
Peranan :
|
|
Tempat :
|
Agama Islam |
|
Peranan :
|
|
Tempat :
|
Undang-Undang & Peraturan |
Hukum Kanun Melaka :
Undang-Undang Laut Melaka :
|
Tujuan : Menjaga keamanan & keselamatan |
Patriotisme |
|
Tujuan : Melahirkan rakyat yang setia dan mendaulatkan raja. |

Persidangan Raja-Raja Melayu Pertama pada tahun 1897
Komunikasi |
|
Tujuan : mengangkat bahasa Melayu sebagai bahasa “lingua franca”. |
Batu Bersurat Terengganu yang di anggarkan telah berusia 697 tahun merupakan batu bersurat yang mempunyai ukiran yang paling tua dan tulisan jawi pertama ditemui di negara kita.
Masyarakat |
|
Tujuan : membentuk masyarakat bersatu padu, aman & harmoni. |
RUMUSAN :
Matlamat Pendidikan |
FALSAFAH PENDIDIKAN |
||
METAFIZIK |
EPISTEMOLOGI |
AKSIOLOGI |
|
Kestabilan & Keharmonian masyarakat |
|
|
|
Tiada ulasan:
Catat Ulasan