ERA MASYARAKAT MELAYU TRADISIONAL

Ciri-Ciri Pendidikan Masyarakat Melayu Tradisional

Tujuan

              Untuk meneruskan kelangsungan hidup dan penerus warisan.

Keluarga

                  Anak lelaki dididik untuk menjadi ketua keluarga.

                  Anak perempuan dididik untuk menjadi suri rumah.

                 Mereka diajar oleh ibubapa untuk memburu, bertani, bertukang, menangkap ikan.

              ➤     Seni mempertahankan diri.

              ➤    Kesantunan budi bahasa.

Agama

             ➤    Mementingkan Fardu Ain & Fardu Kifayah yang bersumberkan Al-Quran, As-sunah & kitab-kitab yang dibawa dari negara Arab & Mesir.

                Pengajarnya terdiri daripada para saudagar, pedagang & pendakwah Islam dari Timur Tengah.

Status Kuo

                  Pengekalan status kuo berdasarkan hierarki masyarakat (Sistem Feudal).

              ➤     Raja atau Sultan berkuasa dan menduduki tempat tertinggi.

               ➤    Herarki masyarakat Melayu tradisional dipengaruhi oleh beberapa faktor iaitu keturunan, hubungan kekeluargaan, pangkat dan kedudukan yang disandang, tugas dan sebagainya.

Institusi pendidikan

                   Rumah

                   Istana

                   Madrasah

                 Sekolah pondok


Hala Tuju Pendidikan Era Masyarakat Melayu Tradisional


Adat, Adab & Warisan

Ibubapa/ahli keluarga/masyarakat memainkan peranan dalam membentuk :
  • Akhlak, etika, budi bahasa & adab sopan
  • Ilmu mempertahankan diri, persilatan
  • Ekonomi (ilmu pertukangan & ukiran, pertanian, perniagaan, pelayaran, penangkapan ikan & pemburuan.

Peranan :

  • Ibubapa
  • Ahli keluarga
  • Masyarakat

Tempat :

  • Rumah
  • Madrasah
  • Masjid
  • Istana


  
       Aktiviti perdagangan masyarakat melayu tradisional


Agama Islam

  • Kurikulum mementingkan aspek Fardu Ain & Fardu Kifayah bersumberkan Al-Quran, Hadith, kitab-kitab dari Tanah Arab & Mesir.
  • Pengajian Al-Quran, Hadith, Fiqh, Tauhid, bahasa Arab & tulisan Jawi.
  • Belajar akhlak (akhlak Rasulullah & peribadi Muslim)
  • Waktu pembelajaran agama : petang & malam

Peranan :

  • Ibubapa
  • Guru/lebai
  • Tokoh agama (saudagar, pedagang, pendakwah islam dari Timur Tengah)

Tempat :

  • Istana
  • Rumah pembesar
  • Madrasah
  • Masjid
  • Pondok


         
              Pendakwah Islam dari Timur Tengah mengajar agama di Masjid


Undang-Undang & Peraturan

Hukum Kanun Melaka :

  • Hukum adat Melayu & hukum Islam menjadi asas kanun.
  • Kanun mengenai moraliti & keadilan, menghormati tradisi & struktur sistem kekeluargaan.
  • Mencakupi 44 fasal persoalan adat.

Undang-Undang Laut Melaka :

  • Menjelaskan tugas nakhoda (Raja di Laut).
  • Dilaksanakan di laut & atas kapal sahaja.

Tujuan : 

Menjaga keamanan & keselamatan


          
                        Hukum Kanun Melaka

Patriotisme

  • Meluaskan empayar kerajaan.
  • Mempertahankan raja & tanah air.
  • Membentuk negeri yang stabil & aman.
  • Mengawal keselamatan raja, pembesar & rakyat.

Tujuan : Melahirkan rakyat yang setia dan mendaulatkan raja.


    Persidangan Raja-Raja Melayu Pertama pada tahun 1897


Komunikasi

  • BM dalam urusan pentadbiran, hubungan diplomatic, perdagangan.
  • Tulisan jawi digunakan sebagai tulisan rasmi persuratan.

Tujuan : mengangkat bahasa Melayu sebagai bahasa “lingua franca”.


Batu Bersurat Terengganu yang di anggarkan telah berusia 697 tahun merupakan batu bersurat yang mempunyai ukiran yang paling tua dan tulisan jawi pertama ditemui di negara kita.



Masyarakat

  • Masyarakat melayu terdiri daripada pelbagai keturunan. Contoh : Melayu, Bugis, Jawa, Banjar, Kampar, Rawa, Minang, Mandailing dan lain-lain lagi.
  • Pelbagai kaum. Contoh : Cina, India, Siam, Kadazan, Iban, pribumi orang asal dan lain-lain lagi.

Tujuan : membentuk masyarakat bersatu padu, aman & harmoni.


RUMUSAN : 

Matlamat Pendidikan

FALSAFAH PENDIDIKAN

METAFIZIK

EPISTEMOLOGI

AKSIOLOGI

Kestabilan & Keharmonian masyarakat

  • Raja adalah bayangan Tuhan.
  • Raja berdaulat.
  • Tuhan pencipta.
  • Kepercayaan & ketaatan.

  • Ilmu untuk kehidupan:

  1.              Agama
  2.              Kesatria
  3.              Komunikasi
  4.              Pentadbiran
  5.              Perdagangan
  6.              Undang-undang

  • Informal
  • Lisan & tulisan
  • Bersemuka

  • Etika (adab,adat,kiasan,tamsil & ibarat) :

  1.                    Keagamaan
  2.               Pertuturan
  3.                    Pergaulan
  4.                    Pekerjaan
  5.                    Pakaian
  6.                    Makan




Tiada ulasan:

Catat Ulasan